لوگوی سیپان هولدینگ
استخراج طلا با اسید نیتریک
استخراج طلا با اسید نیتریک

استخراج طلا با اسید نیتریک

استخراج طلا یک تجارت بین المللی است که در سطح دنیا افراد زیادی آن را انجام می‌دهند. لازم نیست برای استخراج کردن طلا حتما معدن پیدا کنید. بلکه روش‌های دیگری برای استخراج طلا وجود دارد. همانطور که درمطلب اسید نیتریک به عنوان تیزاب سلطانی اشاره شده است، یکی از از روش های استخراج طلا در خانه با اسید نیتریک است. در این مقاله تمرکز ما بر روی توصیف فرایند استخراج طلا با اسید نیتریک و انواع روش های آن است.

کارایی اسید نیتریک در فرایند استخراج:

 طلا در تماس با نیتریک اسید شبیه به یک اسفنج عمل کرده و این ماده را به خوبی به خود جذب می کند. بنابراین نیتریک اسید این قابلیت را پیدا می کند که طلا را به خوبی از سایر فلزات دیگر جدا کند. به طور مثال در ماسه های سیاه رنگ می توان استخراج طلا را با استفاده از نیتریک اسید انجام داد. مس و نقره از جمله فلزاتی هستند که در تماس با نیتریک اسید سریع واکنش نشان می دهند. همچنین مس و نقره در آن سریع حل می شوند. در نتیجه مس و نقره به راحتی از طلا جدا می شوند.

فرایند استخراج:

در فرایند استخراج طلا، از بین اسید های موجود، فقط اسید نیتریک میتواند مس و نقره را در خود حل کند. در نتیجه برای حل و بازیابی طلا و جدا سازی آن از فلزات بسیار کاربرد دارد. البته تیزاب سلطانی هم توانایی حل کردن مس را دارد. از این رو برای حذف و جداسازی فلزاتی مانند مس از فلزات گرانبها، می توان از آن استفاده کرد. به عنوان مثال برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی روکش شده با طلا می توان از اسید نیتریک استفاده کرد.

استخراج طلا از برد های الکترونیکی:

طلا به دلیل خاصیت رسانایی الکترونیکی بالا توسط سازندگان دستگاه های الکترونیکی استفاده میشود. تخمین زده میشود که این عنصر سالانه 300 تن در دستگاه های الکترونیکی استفاده میشود.

برای جداسازی طلا از برد های الکترونیکی باید از محلول 70 درصد اسید نیتریک و 30 درصد اسید هیدروکلریک استفاده شود. این ترکیب به حل شدن این عنصر کمک میکند.

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

جداسازی طلا از خاک:

برای تصفیه طلا با اسید نیتریک، ابتدا باید اسید نیتریک را با اسید کلریدریک مخلوط کنید تا تیزاب سلطانی تولید شود. سپس، شما باید طلا را همراه با مواد متصل به آن حل کرده، فیلتر و بازیابی کنید. به این روش تیزاب کاری می‌گویند. با شروع به حل شدن طلا، مخلوط طلا و تیزاب سلطانی بسیار داغ می‌شود. یک شب اجازه دهید تا طلا کاملا در محلول حل شود. روز بعد، اسید و طلا را از طریق یک قیف فیلتر صاف کنید تا ذرات مواد نامطلوب حذف شوند.

علت استفاده از اسید نیتریک در بازیافت طلا چیست؟

طلا یکی از فلزات گران بها و در عین حال قیمتی است که ارزش بالایی دارد. از طرفی در برابر خورندگی نیز از جمله فلزاتی است که بسیار مقاوم است. تحت این امر استخراج طلا با استفاده از اسید نیتریک بهترین روش به حساب می آید. طلا در اسید نیتریک حل نمی شود بنابراین برای بازیافت طلا می توان از اسید نیتریک استفاده کرد.

همچنین طلا در تیزاب سلطانی حل می شود. رسوب طلای حل شده در تیزاب سلطانی با استفاده از مواد مختلفی انجام می شود.

رسوب کننده های طلا در تیزاب:

  • سدیم متابی سولفیت
  • سولفات آهن
  • گاز دی اکسید گوگرد
  • اگزالیک اسید

جداسازی طلا از مس با اسید نیتریک:

طلا و مس دو فلز با واکنش پذیری بسیار متفاوت هستند. طلا یک فلز بسیار مقاوم در برابر خوردگی است و در برابر بسیاری از اسیدها، از جمله اسید نیتریک، پایدار است. مس، برعکس، یک فلز بسیار واکنش پذیر است و در برابر اسید نیتریک حل می شود. با استفاده از این تفاوت در واکنش پذیری، می توان طلا را از مس جدا کرد.

فرایند جدا سازی:

برای این کار، مخلوطی از طلا و مس را در اسید نیتریک رقیق حل می کنیم. مس به سرعت در اسید نیتریک حل می شود و به شکل یک محلول آبی از یون های مس در می آید. طلا، با این حال، در برابر اسید نیتریک پایدار است و به صورت ذرات جامد طلا باقی می ماند. پس از حل شدن مس، اسید نیتریک را از محلول تبخیر می کنیم. بابراین ذرات جامد طلا باقی می مانند. میتوان ذرات را با استفاده از روش های مختلفی، مانند فیلتراسیون یا سانتریفیوژ، از محلول جدا کرد.

فرایند استخراج طلا

نکته:

زمان استفاده از این ماده شیمیایی باید صد در صد از ماسک تنفسی استفاده نمایید. اسید نیتریک زمان واکنش ، از خود یک دودی با رنگ نارنجی و کاملا سمی خارج می‌کند.

خرید اسید نیتریک:

همانگونه که در این مقاله صحبت کردیم، برای استخراج طلا از برد های الکترونیکی، خاک … یکی از بهترین روش ها استفاده از نیتریک اسید است. برای تهیه نیتریک اسید با کیفیت بالا و قیمت رقابتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

031-31313461

09134268359

دیدگاهتان را بنویسید

استخراج طلا با اسید نیتریک