لوگوی سیپان هولدینگ
اسید نیتریک 64%(Nitric Acid)
اسید نیتریک

اسید نیتریک و کاربردهای آن

اسید نیتریک (nitric acid ) یک ترکیب شیمیایی است. این ماده با فرمول HNO3 نمایش داده می شود. این اسید بسیار قوی در زمینه شیمی و صنایع کاربرد بسیار زیادی دارد. در این مقاله، درباره اسید نیتریک و کاربردهای آن توضیحات کاملی ارائه خواهیم کرد.

اسید نیتریک به صورت یک مایع بی رنگ تا زرد بی بو به دست می آید. همچنین در آب قابل حل است. اسید نیتریک یک اکسیدان قوی است؛ در واکنش با فلزات و مواد اکسیداسیون دیگر مانند آمونیاک (NH3) واکنش می دهد. این واکنش می‌تواند گازهای سمی و گرمازا تولید کند. به عنوان مثال، نیتروژن اکسید (NOx) یکی از این گازها است.

از کاربردهای اسید نیتریک در صنعت می توان موارد زیر را نام برد:

  • تولید کودهای نیتروژنه و مواد انفجاری
  • تولید رنگ ها و رنگرزها
  • تولید پلاستیک ها و نایلون ها
  • استفاده در صنایع شیمیایی برای تولید انواع ترکیبات شیمیایی

در صورت استفاده از اسید نیتریک باید به طور دقیق ایمنی و مراقبت های لازم را رعایت کرده و از تماس مستقیم با پوست و چشم ها خودداری کرد.نام دیگر این ماده شیمیایی جوهر شوره است. 

کاربردهای اسید نیتریک :

اسید نیتریک 64% (nitric acid) در صنعت شیشه برای ساخت شیشه بادوام استفاده می‌شود. همچنین، این ماده باعث افزایش شفافیت شیشه در عملیات حرارتی مانند سختی و آلومینا می‌شود. از اسید نیتریک در تولید نیترات پتاسیم نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این، در تولید کودهای شیمیایی، داروهای محدود و همچنین نگهداری گوشت کاربرد دارد.

اسید نیتریک را از کجا بخرم؟

برای بسیاری از شما تولید کنندگان و صنعت گران گرامی این سوال پیش آمده که بهترین جا برای خرید مقرون به صرفه و با تناژ بالا کجا می باشد. پیشنهاد ما به شما عزیزان تماس با مشاوران شرکت سیپان که یک شرکت پیشتاز در زمینه تولید و پخش مواد شیمیایی می باشد.

شرکت هلدینگ سیپان اسید نیتریک را با قیمت بسیار مناسب و در هر مقدار متناسب با نیاز شما عزیزان تهیه و در اختیار شما قرار می دهد.

برای اطلاع از قیمت هر لیتر اسید نیتریک با شماره تماس مشاوران شرکت سیپان تماس گرفته تا شما را راهنمایی نمایند.

کاربردهای دیگر اسید نیتریک

اسید نیتریک یکی از اسیدهای قوی است که در شیمی معروف می باشد. کاربردهای این اسید بسیار زیاداست. این اسید به صورت زایلوگرام در وضعیت خالص به دست می‌آید. در این حالت، به صورت مایع بی رنگ و شفاف است و بوی متفاوتی دارد. اسید نیتریک در آب قابل حل شدن است و از آب کمی بخارپذیر می باشد.

علاوه بر این ،اسید نیتریک به عنوان یک ماده قوی اکسید کننده شناخته می شود. این اسید به طور گسترده در صنعت شیمیایی و مخصوصا در تولید مواد شیمیایی، کودها، انفجارگرها و رنگها استفاده می شود. همچنین این اسید به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده نیز به کار می رود.

از طریق واکنش اسید نیتریک با فلزات قلیایی یا فلزات قلیایی خاکی (مانند سدیم و پتاسیم) نیترات های مختلف تشکیل می شود. به عنوان مثال واکنش اسید نیتریک با آمونیاک می تواند نیترات آمونیوم (NH4NO3) را تولید کند.

اسید نیتریک در بشکه

حمل و نقل و بارگیری اسید نیتریک :

بهترین راه حمل اسید نیتریک در بشکه های 220 کیلویی است زیرا اسید نیتریک ماده ای بسیار خورنده است و حمل آن به نهوه دیگر ریسک بسیار بالایی دارد. هولدینگ سیپان تنها صادر کننده اسید نیتریک بارگیری آن را در محوطه کالای خطرناک بندر عباس انجام میدهد .

شرایط نگهداری :

به طور کلی اسید نیتریک باید در جای خنک (زیر 40 درجه) و با تهویه مناسب , دور از حرارت و هرگونه شعله باز و در ظروف محکم برچسب دار و دور از رطوبت و مواد ناسازگار نگهداری شود و از تماس با چشم ,پوست و لباس خودداری شود .

ایمنی:

کلاس خطر  : 5       CAS..NO :7631-99-4

در نهایت به علت خواص قوی اکسید کننده اسید نیتریک باید با احتیاط و رعایت اصول ایمنی با آن کار کرد. تماس مستقیم با پوست، چشم و مخاط می تواند باعث آسیب و سوختگی شود. بنابراین باید از قرار دادن آن در معرض حرارت یا ترکیب با مواد قابل اشتعال پرهیز شود.می توانید اطلاعات بهداشتی و ایمنی کامل تری درباره برخورد با مواد شیمیایی خطرناک مانند اسید نیتریک را در این مقاله وب سایت CDC بخوانید.

خدمات حمل و نقل

آماده تحویل در تمامی مرز های زمینی ,  دریایی در بشکه های IBC و پلاستیکی

بشکه های حمل اسید نیتریک
اسید نیتریک در مخزن IBC

برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر ارتباط برقرار کنید :

کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر : 09134268359

دیدگاهتان را بنویسید

اسید نیتریک