لوگوی سیپان هولدینگ
خطرات و ایمنی اسید نیتریک: نکات مهم برای استفاده
خطرات اسید نیتریک

خطرات و ایمنی اسید نیتریک: نکات مهم برای استفاده

همانگونه که پیش تر گفته شد، اسید نیتریک خاصیت خورندگی دارد. به همین دلیل است که از آن به عنوان تیزاب و همچنین در استخراج طلا استفاده میشود. برای اطلاعات بیشتر مقاله استخراج طلا با اسید نیتریک را مطالعه فرمائید. هدف این مقاله صحبت درباره خطرات و ایمنی اسید نیتریک، نکات مهم برای استفاده وکلاس خطر آن است. همچنین شرایط نگهداری این ماده مورد بررسی قرار می گیرد.

خطرات اسید نیتریک برای پوست انسان:

اسید نیتریک یک اسید خورنده و یک ماده اکسید کننده قوی است. خطر عمده ناشی از آن سوختگی‌های شیمیایی است. بنابراین بافت زنده به عنوان مثال پوست و گوشت در تماس با این ماده تجزیه می‌شود. اسید نیتریک غلیظ به دلیل واکنش آن با کراتین، پوست انسان را زرد رنگ می‌کند. این لکه‌های زرد در هنگام خنثی شدن نارنجی می‌شوند. اثرات سیستمیک بعید است و این ماده سرطانزا یا جهش‌زا محسوب نمی‌شود. قبل از خرید و استفاده، مقاله خرید اسید نیتریک 1403 را مطالعه فرمائید.

زردی پوست، از خطرات اسید نیتریک

استنشاق یا جذب اسید نیتریک:

اسید نیتریک در صورت استنشاق، بلع یا جذب از طریق پوست ممکن است مضر باشد. برای غشا های مخاطی و بافت های دستگاه تنفسی فوقانی بسیار مخرب است. باعث سوختگی شدید پوست و چشم می شود و ممکن است باعث کوری و آسیب دائمی چشم شود. استنشاق آن ممکن است باعث اسپاسم، التهاب حنجره و برونشیت شود. ممکن است تاثیرات به تعویق بیفتد. دوز های زیاد ممکن است منجر به سیانوز یا کاهش شدید فشار خون، کما و احتمالا مرگ شود.

خاصیت اشتعال:

اسید نیتریک یک ماده اکسید کننده قوی است. در نتیجه می‌تواند با ترکیباتی مانند سیانیدها، کاربیدها یا پودرهای فلز به‌طور انفجار, واکنش نشان دهد. به علاوه با بسیاری از ترکیبات آلی نیز مانند سقز، به شدت و بیش از حد واکنش نشان می دهد. از این رو، باید دور از پایه‌ها و مواد آلی ذخیره شود.

کلاس خطر:

کلاس خظر: 8                                 CAS.NO:7697-37-2

حمل و نقل اسید نیتریک:

از انجایی که اسید نیتریک به عنوان یک ماده “خطرناک” طبقه بندی میشود ضروری است به طور ایمن در انبار نگهداری شود. ضروری است که ظرف با مواد سازگار باشد به این معنی که نه مواد و نه ظرف نباید تحت تاثیر تماس مستقیم بین یکدیگر قرار قرار گیرند. فولاد ضد زنگ مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. بنابراین معمولا به عنوان ظروف حمل و نقل اسید نیتریک استفاده میشود. شرکت سیپان در زمینه حمل و نقل و ایمنی اسید نیتریک تجارب زیادی دارد.

شرایط نگهداری:

  • در ظرف مختص به خود نگهداری شود.
  • ظروف به صورت عمودی و محکم بسته نگهداری شود.
  • در سطح چشم یا بالاتر نگهداری نشود.
  • اسید نیتریک حتما در ظروف خشک نگهداری شود زیرا میتواند با اب یا بخار اب واکنش نشان دهد.

موارد ایمنی:

  • همیشه داخل هود شیمیایی و در نزدیکی ایستگاه های شستشوی چشم و دوش ایمنی از اسید استفاده کنید.
  • از تماس با پوست، چشم و لباس خودداری کنید.
  • از دستکش های سازگار،عینک ایمنی و روپوش ازمایشگاهی استفاده کنید.
  • از تماس اسید با فلزات خودداری کنید.
  • دور از نور خورشید نگهداری شود.
کاهش خطرات اسید نیتریک با رعایت موارد ایمنی

درمان:

روش درمانی اولیه برای ریختن اسید بر روی پوست، مانند سایر عوامل خورنده، آبیاری با مقادیر زیادی آب است. در نتیجه شستشو باید به مدت حداقل ۱۰–۱۵ دقیقه برای خنک شدن بافت اطراف سوختگی اسیدی و جلوگیری از آسیب ثانویه ادامه داشته باشد. لباس‌های آلوده بلافاصله برداشته می‌شوند و پوست زیر باید کاملاً شسته شود.

مواجه با پوست:

لباس ها و کفش های الوده را بردارید، به مدت 15 دقیقه در دوش ایمنی با صابون بشویید. حتما در اسرع وقت به درمانگاه مراجعه کنید.

قرار گرفتن در معرض چشم:

در اسرع وقت به درمانگاه مراجعه کنید. لنز های خود را بردارید و به مدت 15 دقیقه شستشو دهید.

برای دریافت بهترین قیمت و مشاوره تخصصی همین حالا با ما تماس بگیرید: 09134268359

دیدگاهتان را بنویسید

خطرات اسید نیتریک