لوگوی سیپان هولدینگ
استیک اسید در خانه
سرکه به عنوان یک اسید نیتریک

کاربرد سرکه در خانه

استیک اسید که معمولاً در سرکه وجود دارد، می‌تواند در غلظت کمتر از 5 درصد به عنوان یک ماده معمولاً خوراکی در نظر گرفته شود. در غلظت‌های بالا و در صنایع صنعتی، استیک اسید به عنوان حلال، ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی و داروسازی و نفت بکار می‌رود.

سرکه که از جمله محصولاتی است که استیک اسید (به عنوان یکی از اجزای اصلی) در آن حضور داردو از موادی است که معمولاً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. این ماده، به دلیل ویژگی‌های خود مانند خنک‌کنندگی، خواص ضد باکتریایی و قابلیت حلال در آب، در تمیزی و شستشوی سطوح مانند شیشه، فلزات، پلاستیک، و کف‌پوش‌ها استفاده می‌شود. این کاربردهای متنوع، نشان‌دهنده یکی از جنبه‌های کاربردی و گسترده استیک اسید در زندگی روزمره مردم است.

سرکه  چه کاربرد هایی دارد؟

سرکه یک ماده طبیعی، در تمیزی فلزاتی نظیر مس نیز کاربردهای مفیدی دارد. استفاده از سرکه برای تمیزکاری مس به دلیل ویژگی‌هایی از جمله اسیدی بودن، خنک‌کننده گی و حلالیت در آب، مفید است.

مس به مرور زمان ممکن است دچار لکه‌ها، زنگ‌زدگی یا کثیفی شود. سرکه می‌تواند به راحتی این لکه‌ها و زنگ‌زدگی‌های موجود بر روی مس را پاک کند. برای این کار، می‌توان سطح مس را با سرکه پاک کرد و سپس با یک پارچه یا اسفنج نرم و تمیز، آن را خشک کرد تا لکه‌ها و زنگ‌زدگی‌های موجود بر آن کاملاً برداشته شود.

همچنین، مس تمیز شده با سرکه از ایجاد زنگ‌زدگی نیز جلوگیری می کند. استفاده مکرر از سرکه می‌تواند به عنوان یک روش پیشگیری کننده برای حفظ درخشندگی سطوح مسی باشد، زیرا می‌تواند از اکسیداسیون و رسوب‌ها جلوگیری کند و این باعث می‌شود که مس به مدت طولانی‌تری به درخشندگی خود باقی بماند.

کاربردهای دیگر:

علاوه بر این ،سرکه کاربردهای متنوعی در تمیزکاری و نظافت منزل دارد. برخی از کاربردهای معمول سرکه در تمیزکاری شامل موارد زیر است:

  1. تمیزکاری سطوح شیشه‌ای و آینه: می‌تواند به عنوان یک ماده تمیزکننده برای شیشه‌ها و آینه‌ها استفاده شود. با استفاده از سرکه مخلوط با آب می‌توان لکه‌ها و رسوبات را از سطوح شیشه‌ای پاک کرد و بدون ایجاد خط و خش، سطح شفافیت آنها را حفظ کرد.

  2. تمیزکاری سطوح فلزی: سرکه می‌تواند برای تمیزکاری و حذف زنگ‌زدگی و لکه‌های موجود بر روی فلزات نظیر مس، آهن، و یا استیل به کار رود.

  3. تمیزکاری کفپوش‌ها: در برخی موارد، سرکه می‌تواند برای تمیزکاری کفپوش‌های مختلف نظیر کاشی، سرامیک و لمینیت استفاده شود.

  4. تمیزکاری وسایل آشپزخانه: سرکه به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در وسایل آشپزخانه نظیر میز و صندلی، سینک، کولر و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  5. حذف بوهای نامطبوع: سرکه می‌تواند برای حذف بوهای نامطبوع موجود در فضاها مانند یخچال، ظروف و دستگاه‌های خانگی استفاده شود.

ترکیبات سرکه در منزل:

همچنین ترکیب سرکه با برخی مواد دیگر می‌تواند ترکیبات جالب و کاربردی ایجاد کند. به عنوان مثال:

  1. ترکیب با سدر یا عصاره گیاهان دارویی: افزودن چند قطره از عصاره گیاهان دارویی مانند نعناع، رزماری، یا زنجبیل به سرکه می‌تواند طعم و بوی جالبی را به آن ببخشد.

  2. ترکیب با میوه‌ها: افزودن تکه‌های میوه نظیر توت فرنگی یا نارنج به سرکه می‌تواند به آن طعم و اسانس میوه‌ای بدهد.

  3. ترکیب با ادویه‌جات: استفاده از ادویه‌جاتی مانند دارچین، دانه‌های فلفل سیاه یا گلاب به سرکه می‌تواند طعم و آروماتیک جالبی ایجاد کند.

  4. ترکیب با عسل: ترکیب سرکه با عسل می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی خنک‌کننده و سرشار از انرژی استفاده شود.

استفاده از سرکه برای طعم دادن به سالاد و خوراکی ها

خاصیت ضد باکتریایی:

طبق این مقاله در وب سایت PubMed Central (PMC) (یک سایت بسیار معتبر در زمینه مقالات علمی)، اسید استیک یا سرکه برای کشتن باکتری‌ها مؤثر است. از محلول‌های سرکه با غلظت‌های مختلف به کشت‌های باکتریایی اضافه شد تا اثر آن بر روی میکروب‌ها بررسی شود. نتایج نشان می‌دهند که حتی غلظت کمی از سرکه می‌تواند باعث کاهش قابل توجه تعداد باکتری‌ها شود. این تحقیق نشان می‌دهد که سرکه می تواند به عنوان یک ماده ضد میکروبی موثر در تمیز کردن و ضدعفونی در محیط‌های بهداشتی و آزمایشگاهی، به کار رود.
به طورکلی با استفاده از اسید استیک به عنوان حلال، متوجه فعالیت قابل توجه آن در کشتن میکروب‌های مایکوباکتری شدیم. 
سرکه هزاران سال به عنوان یک ماده ضدعفونی‌کننده استفاده شده است و امروزه به طور رایج برای از بین بردن باکتری‌ها از محصولات تازه یا درمان درگیری‌های حاد گوش خارجی استفاده می‌شود. به علاوه مطالبی در دوران وسطی وجود دارد که از استفاده آن در درمان زخم‌های عفونی و توبرکولوز گردن در گره‌های لنفاوی صحبت می‌کند. وجودد

دیدگاهتان را بنویسید