لوگوی سیپان هولدینگ
اسید نیتریک
اسید نیتریک

در باب اسید نیتریک و خواص آن

اسید نیتریک یک مایع بی رنگ , گاز دار و بسیار خورنده است که یک معرف معمول آزمایشگاهی هاو یک ماده شیمیایی صنعتی مهم برای تولید کود ها و مواد منفجره است .

این اسید، یک اسید قوی با فرمول شیمیایی HNO3 است. به عنوان روح نیتر و آکوا فورتیس نیز شناخته می شود. در شکل خالص خود بی رنگ است اما با افزایش سن به رنگ زرد تبدیل می شود. این رنگ به دلیل تجزیه اسید نیتریک به اکسیدهای نیتروژن و آب ظاهر می شود. بسیار خورنده و سمی است. باعث سوختگی شدید پوست می شود. با هیدروکسیدها، فلزات و اکسیدها واکنش می دهد و نمک های نیترات را تشکیل می دهد.

اسید نیتریک اسیدی قوی است یا ضعیف ؟

اسید نیتریک یک اسید قوی است که به طور کامل به یون های هیدرونیوم (H3O+) و نیترات (NO3-) در محلول آبی یونیزه شده و یک عامل اکسید کننده قوی است.

آیا اسید نیتریک مضر است ؟

اسید نیتریک (HNO3) یک مایع بسیار خورنده است که سمی است و می تواند باعث سوختگی شدید شود .

اسید نیتریک برای چه مواردی استفاده می شود؟

این ماده برای تولید نیترات آمونیوم، جزء اصلی کودها، استفاده می شود. همچنین برای تولید مواد منفجره مانند نیتروگلیسیرین و تری نیتروتولوئن (TNT) و برای اکسید کردن فلزات استفاده می شود.

روش اصلی تولید آن، اکسیداسیون کاتالیزوری آمونیاک است. در روشی که شیمیدان آلمانی ویلهلم استوالد در سال 1901 ابداع کرد، گاز آمونیاک به طور متوالی توسط هوا یا اکسیژن در حضور کاتالیزور گاز پلاتین به اکسید نیتریک و دی اکسید نیتروژن اکسید می شود. دی اکسید نیتروژن در آب جذب می شود و اسید نیتریک تشکیل می دهد. محلول اسید در آب حاصل (حدود 50 تا 70 درصد وزنی اسید) را می توان با تقطیر با اسید سولفوریک آبگیری کرد .

اسید نیتریک به آب، دی اکسید نیتروژن و اکسیژن تجزیه می شود و محلول زرد مایل به قهوه ای را تشکیل می دهد. این یک اسید قوی است که به طور کامل به یون های هیدرونیوم (H3O+) و نیترات (NO3-) در محلول آبی یونیزه می شود و یک عامل اکسید کننده قوی (که به عنوان گیرنده الکترون در واکنش های اکسیداسیون-کاهش عمل می کند). در میان بسیاری از واکنش های مهم اسید نیتریک عبارتند از: خنثی سازی با آمونیاک برای تشکیل نیترات آمونیوم، جزء اصلی کودها. نیتراسیون گلیسرول و تولوئن، تشکیل مواد منفجره نیتروگلیسیرین و تری نیتروتولوئن (TNT)، به ترتیب. تهیه نیتروسلولز؛ و اکسیداسیون فلزات به اکسیدها یا نیترات های مربوطه.

در نتیجه اسید نیتریک (HNO3) یکی از پرمصرف ترین معرف های هضم و پرمصرف ترین اکسیدان اولیه برای تجزیه مواد آلی است. HNO3 داغ و غلیظ (16 M و 68٪) یک عامل اکسید کننده قوی است که عناصر کمیاب را از بسیاری از مواد به عنوان نمک های نیترات بسیار محلول آزاد می کند. خواص اکسید کننده اسید نیتریک زمانی که کمتر از 2 مولار رقیق شود از بین می رود. مهمترین کاربرد HNO3 در آنالیز سنگ، تجزیه هر دو کانی های کربناته و سولفیدی (معمولا در ارتباط با HCl) است. ماتریس های اسید نیتریک بهترین محیط اسیدی برای تجزیه و تحلیل ICP-MS هستند. ترکیبات آن (H2، N2، و O2) در حال حاضر در هوای وارد شده توسط پلاسما وجود دارند و دامنه یون های چند اتمی با افزودن یک ماتریس HNO3 به طور قابل توجهی افزایش نمی یابد (گری، 1986؛ تان و هورلیک، 1986)، و همچنین با اکثر تصمیمات تداخلی ندارد. علاوه بر این، اسید نیتریک به صورت تجاری با خلوص کافی در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید